måndag 16 april 2007

IKEA

Det ytterst svenska varuhuset. Komplett med möbelkommers och köttbullar. Man kan nästan luras till att IKEA vill en väl när man sitter där och stoppar i sig sin vegetarisk lasagne.
Jag har hört det ryktas om att det nordligaste IKEA: HaparandaTornio serverar morgonkaffe till glada människor som campat utanför. Man tager husbilen och gör en minisemester komplett med svensk köpglädje.
Den logiska anledningen till att IKEA försöker framstå som välmenande är självklart att glada och nöjda människor handlar mer. Om man kan känna att IKEA vänder sig just till mig personligen så blir man förmodligen än mer beredd att handla. Det finns ju visningslägenheter där man kan läsa om hur Mamma, pappa & barn framlever sitt IKEA-liv på t.ex. 63 kvm. Hör och häpna att man nu även kunde hitta en visningslägenhet som delades av två män!? Nu stannade jag inte till och läste så det är ju möjligt att man kunde välja att tolka det som två pluggande polare som delade lägenhet. Men jag såg bara en säng och den var dubbel. Nytänkande, de måste ha läst Timbrorapporten "Rosa pengar". Man kan även ana att de erbjuder en simpel lösning för barnlängtande homos när man läser skylten "Hämta ditt barn här!". Undra om man får välja själv eller om de försöker para ihop rätt barn med rätt förälder?
Allihopa väldigt rart. Deras tv-reklam däremot lämnar mig en smula illa berörd varje gång. För jag kan inte bestämma mig om den frejdiga och mörkhyade kvinnan som figurerar fungerar som en symbol för att alla är välkomna till IKEA eller om den har obehagliga rasistiska undertoner.
Nu tycker jag egentligen rätt bra om IKEA, tillräckligt bra för att ha en betydande del av mitt möblemang därifrån. Andra lesbianer tycker också om IKEA, jag har sett flera stycken där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ikea är gamla i rosa pengar-svängen. Redan 1994 sändes deras legendariska bögreklam i amerikansk teve och de har gjort ännu mer reklam med hbt-inslag sedan dess. Titta på den emminenta sajten Commercial Closet får du se!

www.commercialcloset.org

http://www.commercialcloset.org/cgi-bin/iowa/portrayals.html?record=76

I know sa...

Värsta bra länken! Åh, du är så allvetande. ;-P
Det ante mig. Men det är ju fab att de har gjort lite nya fräscha tag även på hemmaplan!