måndag 2 april 2007

Identifikation

Vad fyllde jag mitt liv med, då när jag precis började finna mig själv? Visst skvallrar min skivsamling fortfarande. Om än i form av spår i iTunes snarare än i antalet fysiska skivor. Man kan utan problem hitta Alanis Morissette, Ani DiFranco, Doria Roberts, Tracy Chapman, KD Lang, Tegan & Sara, Melissa Etheridge, Eva Dahlgren, PJ Harvey, soundtracket till "Better than chocolate" osv. En och annan lokal förmåga som Meanderstream kan hittas. Elton John, The Ark och Queen finns med på ett hörn. Jag raderar ytterst sällan musik från min dator så man kan göra en tidsresa och konstatera att vissa låtar har jag inte lyssnat på sedan 2002 men de var ack så viktiga då.
Jag läste oändliga mängder "lesbiska" böcker. De behövde inte vara bra ens en gång. Bara jag visste att författaren var homosexuell eller att det förekom någon flata i handling osv. Den allra första var Anne Holts "Mea Culpa". Jag höll på att dö av genans när jag köpte den, det var ju för guds skull en naken kvinna på omslaget!? Läste "Stjärnor utan svindel" med andan i halsen. Den innehöll ju sex. Läste Eva Lejonsommar, Lotta Lundberg, Jeanette Wintersson, Lauri R. King. Prenumerade på "Corky" när den fanns som papperstidning. Läste deras bokrecentioner vilket ledde till att jag en gång köpte brittisk lesbisk mjukporr i genren kiosklitteratur: "Sweet Violet" av Ruby Vise. Lite senare tillskott var "Machoslampor" och "Middlesex". Tove Jansson finns alltid i mitt hjärta.

Inga kommentarer: