onsdag 21 mars 2007

Orsak och verkan

I SvD idag kan gemene man läsa om att "homosexuell propaganda" ska förbjudas i Polens skolor. Lärare som inte följer dessa direktiv kommer att avskedas. Partirepresentanter från det ärkekonservativa partiet LPR uttalar sig i polsk radio om att den "homosexuella livsstilen" förstör hälsan. Att den resulterar i patologiskt beteende, drogberoende, självmord och våld bland dessa grupperingar.
Det är så att man blir mörkrädd. Polen är ett EU-land och ligger nära Sverige.
Om jag levde i ett land där mina känslor och min kärlek skulle lagstiftas in i tystnad så skulle jag bete mig väldigt patologiskt. Jag lovar. Om någon talar om tillräckligt många gånger att man är sjuk så blir det till slut en sanning. I Polen är det inte någon enstaka knasboll som uttalar sig utan det är regeringen som förbereder lagförslaget.

All heder till de över 10.000 polska lärare som i helgen demonstrerade mot förslaget.

Jag hade inte tänkt fylla den här bloggen med inlägg om politik. Men när delar av ens privatliv görs till politik och man blir förbannad över morgonkaffet så blir resultatet den här typen av inlägg.
Komponerar på en helt annan text. En om att vara liten och i-garderoben-ensam. Blev full i skratt när jag såg att Bruden precis hade skrivit på samma tema. Det var inte inte meningen att härmas. Jag är ohyggligt ödmjuk så vi kan säga att jag blev inspirerad. Ska skriva klart när den akuta Polen-ilskan har lagt sig.

Inga kommentarer: