tisdag 10 juli 2007

Tjoho!

Jag är antagen! Jag har chansen att få utbilda mig till mitt drömjobb. Jag prenumererar på Om ett ord där man får mail varje dag med ett nytt ord. Gårdagens ord illustrerar helt dagens känsla.

"Vimmelkantig
Måndag 9 juli 2007.
När man är vimmelkantig är man yr och snurrig. Ordet används både bokstavligt och bildligt - om att ha varit med om något som gjort en alldeles utmattad.
Vimmelkantig har använts i svenskan sedan mitten av 1600-talet. Det är en sammansättning av det svenska dialektordet vimla eller svimla, att yra omkring, och av kantig.
Vimla har sitt ursprung i tyskans wimmeln, att röra sig ryckigt. Och kantig används ofta för att beskriva någon som är klumpig eller ryckig till sättet. "Han var så svensk, så klarögd, så butter och kantig, denna unga, linhåriga profet", skrev DN 1933."

Och imorgon kommer hon hem. Gudarna (som jag inte tror på) ler mot mig idag.

4 kommentarer:

Filippa sa...

Grattis! :D
Vad är det för utbildning du kommit in på?

I know sa...

Tack! =D
Åh, det här med att skriva anonymt... det är en utbildning som hör till de där som är sjukt svåra att komma in på som t.ex. läkare, psykolog etc.

Anonym sa...

journalist....

I know sa...

Skulle det kunna vara ja. ;-)