torsdag 7 juni 2007

Jag ser homofober i buskarna

Och lite varstans tyvärr. Jag kan snart fira nästan 10 år som öppen flata. Galet! (Men så började jag rätt tidigt också.) Jag går gladeligen med flickor i handen på stan och drar mig inte för att pussa på dem. Jag möter upp människors blickar med leenden om jag orkar. På köpet har jag fått ögon i nacken och känsliga små tentakler omkring mig. För att kunna känna av om stämningen plötsligt förändras. För att inte missa hastiga rörelser i närheten.
Igår hade jag och Dialekten ett ärende inte helt långt ifrån en plats som några timmar tidigare kryllade av högerextrema typer. Jag noterade defensivt varje kortsnaggat huvud i närheten av oss. Men det var helt vanliga medelvänliga svenssons alternativt nassar som dolde sin tillhörighet väl.
Jag tror jag återsåg alkisen i hemmakvarteret som en gång blev så provocerad att han sjönk till nivån av mordhot. Nu fanns ingen sådan reaktion, men det kan ha varit fel gubbe. Tur är det, den gången blev jag nämligen våldsamt arg.

Inga kommentarer: