tisdag 4 december 2007

Förtroenden

Jag tänker rätt sällan på hur öppet jag lever nu mera. Ett fast förhållande hjälper till på traven, att komma ut utan att anstränga sig. Men man blir också klassens flata/bi/bög/queer/whatever. Och det peppar andra, kan inge mod! Jag fick resesällskap en helg. Skärpt och tuff brud i min klass. Som ställer de smartaste frågorna varje föreläsning. Som fixade både te och kaka till oss båda när hon kom först till tågstationen och väntande på mig.
Hon berättade där på tåget att jo, egentligen är hon bisexuell. Men hon hade pojkvän nu och ville inte berätta i skolan. Eller, hon hade aldrig haft någon flickvän men däremot varit kär i tjejer. Heterotjejer. Men hon ville att jag skulle veta. Att hon hade blivit glad när hon hörde att jag hade flickvän, som en sista utpost mitt i den heteronormativa massan. =) Naaw. Jag svarar gladeligen på newbie-frågor. Och tänker att om hon vill någon gång, så följer jag gärna med henne ut någonstans där alla flickor inte alls är hetero.
Jag vet nog att egentligen är vi fler, även om det nästan bara är jag som är öppen just nu. Och hoppas att det kanske gör det mindre läskigt för de som ännu hänger i sina garderober.

Inga kommentarer: